پیشرو در ارائه خدمات بانکی در ایران ؛بانک سامان، از سامانبخشی خرده فروشیها تا چابکسازی عملیات بانکی
فاطمه نعیم- خرده فروشی از زمان های قدیم مرسوم بوده است و نخستین بازارها به همین روال تشکیل شده بودند.ریشه کلمه خرده فروشی ( Retailing ) به یک واژه قدیمی فرانسوی به معنای بریدن بازمی گردد . در آن زمان افراد خرده فروش طاقه های بزرگ پارچه را برای فروش به ابعاد کوچکتر می بریدند
فاطمه نعیم- خرده فروشی از زمان های قدیم مرسوم بوده است و نخستین بازارها به همین روال تشکیل شده بودند.ریشه کلمه خرده فروشی ( Retailing ) به یک واژه قدیمی فرانسوی به معنای بریدن بازمی گردد . در آن زمان افراد خرده فروش طاقه های بزرگ پارچه را برای فروش به ابعاد کوچکتر می بریدند و می فروختند.در تمام این سال ها خرده فروشی ماهیت خود را نه تنها تغییر نداده بلکه باعث افزایش قلمرو فعالیت ها هم شده است.
در حال حاضر هم بخش عظیمی از اقتصاد دنیا در اختیار صنعت خرده فروشی قرار دارد. البته با گسترش فناوری و تجارت الکترونیک اشکال جدیدی از خرده فروشی مواجه شده ایم.می توان گفت خرده فروشی آخرین مرحله از تامین کالا قرار دارد و نقش کلیدی در عرضه محصولات به مصرف کننده ایفا می کند.
خرده فروش می تواند یک فرد عادی، فروشگاه های حضوری یا به صورت فروش آنلاین باشد.
انواع خرده فروشی
خرده فروشی در طی سالیان به انواع مختلفی دسته بندی شده است که کارکرد هر کدام متفاوت است. خواروبار فروشی، فروشگاههای تخصصی، هایپرمارکت ها، سوپرمارکت ها، دپارتمان استورها، فروشگاه های تخفیفی، فروشگاه کارخانه و خرده فروشی اینترنتی از جمله این موارد است.
خواروبار فروشی (Convenience store): یک مغازه یا فروشگاه کوچک است که کالاهای عمدتاً مواد غذایی در مقیاس خرد میفروشد، در برابر بنکدار که عمده فروش است. تنوع محصول اندک و قیمت ها متوسط است و اغلب دسترسی آسانی دارد.
فروشگاههای تخصصی (Specialty Stores): همان طور که از اسم این دسته مشخص است شامل یک یا دو دسته خاص از محصولات مانند پوشاک یا کالاهای ورزشی می شود.
دپارتمان استورها (Department Stores): دپارتمان استورها مراکز فروش بزرگی هستند که بازه گستردهای از کالاهای مختلف را در خود جای می دهند. هر دپارتمان، مختص نوعی از کالا یا برند خاصی است.
سوپرمارکتها: شکلی از خواربارفروشی ولی بزرگتر از آن است و بسیاری از کالاهای مورد نیاز را همراه با خدمات مناسبی ارائه میدهد.
فروشگاههای تخفیفی (Discount store): فروشگاههای تخفیفی براساس قیمت پایین، گردش مالی بالا و حجم زیاد با هم رقابت میکنند. خرید کلان با قیمت های تثبیت شده طی قراردادهای سنگین دراز مدت و در نتیجه اعمال تخفیف حداکثری در خرید کل از روشهای مدیریت این فروشگاهها است.
هایپرمارکت ها: در تجارت و بازرگانی به فروشگاهی که از ترکیب کالاهای مربوط به سوپرمارکتها و فروشگاههای چندمنظوره، در مقیاسی بزرگ استفاده میکنند، گفته میشود. ویژگی ظاهری بارز این خرده فروشی ها که آنها را از انواع دیگر خرده فروشی متمایز میکند، پارکینگ بسیار بزرگ برای خودروهای مشتریان و تعداد بالای محل بارگیری و تخیله بار خودرو شرکت های پخش و فروشندگان آنهاست.
فروشگاه کارخانه (Factory outlet): این فروشگاهها تحت مالکیت تولیدکنندگانی هستند که محصول را مستقیما با قیمت پایین به مشتری میفروشند. زیرا هیچ واسطهای در کار نیست. ایجاد این نوع فروشگاهها به دلیل حاشیه سود بالاتر و به ویژه خرید نقد مشتریان، برای تولیدکنندگان جذاب است.
خرده فروشی اینترنتی: خرده فروشی آنلاین، فروش کالا در مقادیر کم از طریق اینترنت است. این بخشی از بخش تجارت خردهفروشی است. فرآیندی که به مشتریان امکان جستجو، انتخاب و خرید محصولات، خدمات و اطلاعات را از راه دور از طریق اینترنت می دهد.
برای راه اندازی خرده فروشی باید اصولی را مورد توجه قرار داد. مهمترین اصل در خرده فروشی مشتری است.هر کاری که انجام می دهید باید پیرامون نیازهای مشتری باشد. همچنین هر خرده فروش باید به جزئیات تمرکز کند تا در هر زمان بهترین کار را انجام دهد.
شاخص خرده فروشی
شاخص خرده فروشی یا Retail Sale (RS) یک معیار اقتصادی است که تقاضای مصرف کننده برای کالاهای نهایی را دنبال میکند. این شاخص یک مجموعه داده بسیار مهم برای خرده فروشی است زیرا روند ماهانه کلیدی در حرکت بازار را نشان میدهد. برای مثال تغییرات عمده در قیمت بر شاخص خرده فروشی تاثیر می گذارد.
نقش تجارت الکترونیک در تغییرات خرده فروشی ها
پیچیدگی فرایند سفارش گیری و نیز چالشهای نگهداشت و توسعه سختافزار و نرمافزار تجارت الکترونیک از جمله دلایل سختی این کار است.امروزه بهترین خرده فروش ها به دنبال فروش محصولات خود از طریق وب سایت، مارکت پلیسهای آنلاین و اپلیکیشنهای موبایل هستند که می توان به والمارت، آمازون، هلدینگ علی بابا و کاسکو اشاره کرد.
فروشگاههای خرده فروشی حالا دیگر در جمع برندهای برتر تجاری دنیا قرار دارند. این فروشگاه های زنجیره ای پاسخگوی نیاز مبرم مردم به کالاهای مصرفی و روزمره هستند. علاوه بر این تعداد زیاد شعب این برندها یکی مهم ترین دلایل افزایش سهم آن ها از بازار است. بد نیست بدانید حالا دیگر یکی از شاخص های رونق کسب و کار در هر کشور در دنیا میزان توسعه صنعت خرده فروشی در آن است. سال های خوبی پیش روی صنعت خرده فروشی قرار دارد. خریداران با گزینه های آنلاین و آفلاین همزمان مواجه هستند و در مسیر رقابت شاهد رشد چشمگیری هستیم.
خرده فروشی در ایران
خرده فروشی در سالهای گذشته و به واسطه شیوع کرونا توانست رشد خوبی داشته باشد.آخرین پژوهشهای صورت گرفته نشان میدهد هنوز راه زیادی باید طی شود تا بتوانیم به سهم ۱۵ درصدی اقتصاد دیجیتال که در برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده دست پیدا کنیم.
در میان بانک های دولتی، خصوصی و خصولتی این بانک سامان است که با توجه به وجود ظرفیت های بالقوه این صنعت و همچنین نظر به گذار بازار خرده فروشی ایران از روش های سنتی به فروشگاه های تخفیف محور زنجیره ای که لازمه آن ها اعتبار دهی به مصرف کنندگان خرد در بستر بانکداری دیجیتال است، اقدام به ارائه خدمات به صورت مراجعه حضوری و با استفاده از دستگاه های خود دریافت و نصب خود پردازها کرده است.
بانک سامان به عنوان بانکی پیش رو برای فعالان این حوزه، ارائه تمامی خدمــات پرداخت الکترونیــک (اعم از نصب انواع دســتگاه کارتخــوان، صنــدوق های فروشــگاهی، ایجــاد درگــاه پرداخــت اینترنتی، پرداخت همراه، معرفی شبکه تخفیف و فروشگاههای پذیرنده سپکارت) از طریق شرکت پرداخت الکترونیک سامان؛ جمعآوری وجوه از طریق مراجعه حضوری و نصب دستگاه خود دریافت در محل کسب وکار، نصب دستگاههای ATM و Cashless؛ پرداخت آنلاین از طریق سامانه وب سرویس به تأمین کنندگان و سایر هزینه ها از قبیل اجارهبها، قبوض خدماتی و… را در دستور کار خود قرار داده است.
همچنین بانک ســامان با تأسیس و راهاندازی مدیریت بانکداری شرکتی خود در چابک سازی هرچه بیشتر عملیات بانکی قدم برداشته است. ارائه خدمات مشاورهای در حــوزه تأمین مالی و پرداختهای بینالمللی از طریق اختصاص بانکدار به شرکت به نحوی که بانکدار، تمام امور شرکت را در حوزههای مختلف، هماهنگ و پیگیری کند، از جمله این اقدامات است. این مدیریت با درنظرگرفتــن شــرایط اقتصــادی و سیاســی کشــور دغدغه اصلی خود را به طور خاص، ارائه راهکارهای سریع و مناسب در کلیه حوزه های بانکی به فعالان این حوزه قرار داده است.
هزینههای جاری بنگاه های عمــدهفروشی و خردهفروشــی، بهویژه هزینه اجــاره و تملک، فعالان این صنف را تحت فشــار قرار داده است. این امکان برای مشــتریان فعال بانک سامان در این حوزه فراهم شده تا با اســتفاده از خدمات مشــاوره تخصصی مدیریت بانکداری شرکتی، از آخرین اطلاعات مرتبط با انواع روشهای تأمین نقدینگی بهرهمند گردند. این مهم از طریق اســتفاده از بســتههای اعتباری موجود در قالب انواع تسهیلات ریالی، ضمانتنامه و… بهمنظــور تأمین ســرمایه در گردش بــرای خریدهای داخلی و خارجی وتأمین مالی پروژهها در قالب تسهیلات بلندمدت از محل منابع بانک یا بازار سرمایه از طریق انتشار اوراق صورت میگیرد.
با این شرایط ویژه مشتریان می توانند با دریافت محصول تنخواه کارت به تعداد موردنیاز، کارت تنخواهداری روی سپرده شرکت (سپرده حقوقی) یا سپرده خود (سپرده حقیقی) دریافت کرده و برای انجام عملیات روزانه این کارتها را به تنخواهداران خود بسپارند. برای مدیریت کارتها و انجام عملیات شارژ و دشارژ کارتها و همچنین آگاهی از مانده و صورتحساب کارتها، پنلی اینترنتی (منوی سیگما در نتبانک سامان) در اختیار مشتریان قرار داده شده است.
برچسب ها :بانک ، خرده فروشی ، سامان
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0