تاریخ انتشار : شنبه 26 خرداد 1403 - 18:17
کد خبر : 32834

صبانۀ هشتم: شنا در اقیانوس سرخِ سرخ

  هشتمین رویداد صَبانه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد. در جدیدترین صبحانۀ دیجیتالی صباویژن، این‌بار جمعی از متخصصان حوزۀ تبلیغات و بازاریابی، میزبان دو مدیرعامل از دو برند شناخته‌شده بودند تا داستان موفقیت کسب‌وکارشان را با علاقه‌مندان به‌اشتراک بگذارند: جناب آقای نجاری، مدیرعامل گروه صنعتی ایزی پایپ (برندهای ایزی پایپ و شیرآلات کسری) جناب آقای

هشتمین رویداد صَبانه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد. در جدیدترین صبحانۀ دیجیتالی صباویژن، این‌بار جمعی از متخصصان حوزۀ تبلیغات و بازاریابی، میزبان دو مدیرعامل از دو برند شناخته‌شده بودند تا داستان موفقیت کسب‌وکارشان را با علاقه‌مندان به‌اشتراک بگذارند:

  • جناب آقای نجاری، مدیرعامل گروه صنعتی ایزی پایپ (برندهای ایزی پایپ و شیرآلات کسری)
  • جناب آقای حسنی، مدیرعامل کنزاکس

که در ادامه به شرح خلاصه‌ای از آنچه در این رویداد گذشت، می‌پردازیم.

فهرست مطالب

لقمۀ اول: ترکیب جسارت و ریسک‌پذیری

اولین ارائه در صَبانۀ هشتم توسط آقای نجاری مدیرعامل گروه صنعتی ایزی پایپ صورت گرفت. ایشان صحبت خود را با اشاره به سابقۀ ۱۵ سالۀ برند کسری در بازار آغاز کرد و در ادامه از اهمیت و تأثیر تبلیغات بر برندینگ و افزایش فروش گفت. ایشان اذعان داشتند که از سه سال پیش که به استفاده از تبلیغات در بستر دیجیتال روی آورند، موفق به ارتقای جایگاه برند کسری در بین سایر رقبا شدند. وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که:

خیلی‌ها از ما می‌پرسیدن که چرا باید وارد صنعتی بشیم که اشباع شده و چرا به بازار جدیدی ورود نمی‌کنین؟ ما هم در جواب می‌گفتیم که قرار نیست وارد بازار جدیدی بشیم؛ چون بازار جدید یعنی صادرات. قصد ما اینه که به شکلی خلاقانه در بازار فعلی، سهم رقبا را از آنِ خودمون کنیم. به عبارت دیگه، تلاش ما اینه که مشتریان رقبا رو به سمت خودمون هدایت کنیم؛ خصوصاً در بازاری که از نظر رقابت خیلی فشرده و محدوده، اما مصرف در اون هم بسیار بالاست.

این فعال باسابقۀ حوزۀ کسب‌وکار در ادامۀ صحبت‌هایشان گفتند که درحال‌حاضر نزدیک به ۸۰۰ برند شیرآلات در بازار حضور دارند که تنها ۱۵ برندشان در نگاه مخاطبان شناخته‌شده و مطرح هستند. از این رو، تلاش برای جذب مشتریان سایر رقبا، رویکرد و هدف اصلی تبلیغات در گروه صنعتی ایزی پایپ بوده است.

اهمیت به‌کارگیری تبلیغات پرفشار و استمرار در آن

ارائۀ آقای نجاری، مدیرعامل گروه صنعتی ایزی پایپ در صَبانۀ هشتم

ما از تبلیغات پرفشار در بستر دیجیتال استفاده کردیم و نتیجه‌ای که ازش گرفتیم طوری بود که هیچ‌موقع احساس پشیمونی نکردیم.

در ادامۀ صَبانۀ هشتم، یکی از نکاتی که مدیرعامل گروه صنعتی ایزی‌پایپ به آن اشاره کرد، حضور جامعۀ مخاطبان هدف در بسترهای تبلیغاتی آپارات و فیلیمو بود. با وجود اینکه محصولات ایزی پایپ و شیرآلات کسری بیشتر مورد توجه کسب‌و‌کارهای صنعت ساختمان (و دیگر صانیع مرتبط با آن) و به‌طور کلی حوزۀ B2B قرار می‌گیرد، اما تبلیغات در دو بستر آپارات و فیلیمو برای مجموعۀ ایشان بسیار پرسود بوده است؛ چرا که به گفتۀ ایشان هدف از تبلیغات در بسترهای دیجیتال نه صرفاً فروش، بلکه تقویت برندینگ بوده است.

آقای نجاری همچنین به این موضوع اذعان داشتند که قبل از روی آوری به تبلیغات در بستر دیجیتال، جزو ۱۰ برند برتر این صنعت بودند، اما بعد از به‌کارگیری تبلیغات دیجیتال و استمرار در آن، را در‌حال‌حاضر بین ۵ برند برتر هستند و پیش‌بینی می‌کنند که تا سه سال آینده رتبۀ اول را در این صنعت از آن خود کنند.

در بخش پایانی لقمۀ اول، مدیرعامل گروه صنعتی ایزی پایپ، صحبت خود را این‌گونه جمع‌بندی کرد که به‌کارگیری پلتفرم‌های آپارات و فیلیمو به‌عنوان جایگزین مناسب و معناداری به‌جای تبلیغات تلویزیونی و حتی تبلیغات محیطی، می‌تواند کمک قابل توجهی به افزایش آگاهی از برند و تقویت برندینگ کند که در نهایت افزایش فروش را با خود به همراه می‌آورند.

لقمۀ دوم: موفقیت در متفاوت عمل‌کردن است!

دومین ارائۀ تجربه‌محور در صَبانۀ هشتم توسط آقای حسنی مدیرعامل کنزاکس انجام شد. ایشان با اشاره به ‌سابقۀ کم خلق برند کنزاکس نسبت به سایر رقبا، دلیل موفقیت کنزاکس را متفاوت عمل‌کردن دانست. حسنی در ادامه منظور خود را از متفاوت‌عمل‌کردن، تولید و ارائۀ متفاوت محصولات نسبت به سایر رقبا بیان کرد. همچنین به باور ایشان متفاوت عمل‌کردن تنها محدود به بحث تولید نمی‌شود و این نگاه باید در انتخاب مدیاها و تبلیغات نیز وجود داشت باشد.

ایشان با تأکید بر این موضوع که کنزاکس به استفاده از رسانه‌هایی روی آورد که رقبا کمتر از آن‌ها استفاده می‌کردند، گفت:

به‌طور مثال تبلیغات تلویزیونی با اینکه بیشتر دیده می‌شن، اما هزینۀ بالایی برای برند به‌همراه دارن. ما در کنزاکس، باتوجه به تحقیقات بازاری که انجام دادیم و همچنین با آگاهی از قهر مردم با تبلیغات تلویزیون، به این نتیجه رسیدیم که VODها و رسانه‌های دیجیتال می‌تونن بهترین گزینه برای تبلیغات مؤثر باشن.

رموز موفقیت کنزاکس؛ چابکی، تمرکز روی حل مسائل اصلی و درگیر حاشیه نشدن

ارائۀ آقای حسنی، مدیرعامل کنزاکس در صَبانۀ هشتمدر دومین ارائه از صَبانۀ هشتم، مدیرعامل کنزاکس موفقیت مجموعۀ خود را به‌طور کلی در گرو چابکی، تمرکز روی حل مسائل اصلی و درگیر حاشیه نشدن دانست. ایشان در توضیح چابکی به این نکته اشاره کردند که چابکی هم باید در عرصۀ نیروی انسانی باشد و هم در پشتیبانی.

چیزی که می‌تونه تأثیرگذار باشه پیام و محتواییه که به مخاطب ارائه می‌شه و تفاوت برندها در همین دو عنصره.

حسنی در ادامۀ صحبت‌های خود به بنچ‌مارک‌کردن رقبا اشاره کرد و آن را استراتژی خوبی ندانست. به باور مدیرعامل کنزاکس، ابتدا باید بدانیم که سازمان ما در کجا قرار دارد. به عنوان مثال نباید تنها بررسی کنیم و ببینیم برندی مانند رونیکس چه کارهایی تاکنون انجام داده است و ما هم دقیقاً همان‌ها را انجام دهیم! بلکه باید به این موضوع توجه کنیم که در چه مرحله‌ای از رشد برند و رشد سازمان قرار داریم و چه مؤلفه‌هایی در اختیارمان وجود دارد تا بعداً باتوجه به این موارد، اقدامات موردنظر را اجرایی کنیم.

ایشان همچنین بر این نکته تأکید داشتند که خیلی وقت‌ها برندها دچار خطای استراتژیک می‌شوند و هر کاری دیگران می‌کنند را کپی می‌کنند که اصلاً درست نیست و در ادامه گفتند:

ما سعی کردیم (هم در انتخاب رسانه و هم محتوا) متفاوت رفتار کنیم تا خیلی وارد فضای رقابتی نشیم و در اقیانوس آبی به حیاتمون ادامه بدیم.

آقای حسنی همچنین به تجربۀ خود از اسپانسرینگ در حوزه‌های هنر، کنسرت و سینما اشاره کرد و گفت که برخلاف تبلیغات در پلتفرم‌هایی مانند فیلیمو، خیلی اثربخش نبودند. ایشان در پخش پایانی صحبت‌های خود به این موضوع اشاره داشتند که با روی آوری به تبلیغات در پلتفرم‌های آنلاین و استمرار در آن، توانسته‌اند با صرف بودجۀ کم‌تر، خروجی بهتری را به‌دست آورند.

لقمۀ سفارشی: پرچم‌دارهای اقیانوس سرخ از تبلیغات غافل نشوند

صحبت‌های محمدمهدی شکوری مقدم مدیرعامل صباویژن در صَبانۀ هشتمدر بخش پایانی هشتمین صَبانه، محمدمهدی شکوری مقدم مدیرعامل صباویژن در جمع‌بندی تجربیات ارائه شده در این رویداد از اهمیت توجه به رقبا در بازار گفت و به این موضوع اشاره کرد که گاهی اوقات کار برای رهبر (پرچم‌دار) یک بازار بسیار سخت‌تر ازکسب‌وکاریی است که تازه می‌خواهد وارد بازار شود. چون به عنوان رهبر بازار، اگر هوش و جسارت لازم برای بررسی رقبا به خرج ندهید یا به فعالیت آن‌ها به شکل سطحی نگاه کنید، در تله می‌افتید و به‌راحتی بخش جدی‌ای از سهم بازارتان را از دست می‌دهید. مانند برند نوکیا که هیچوقت تصورش را نمی‌کرد سهم بازار بزرگ خود را به راحتی از دست بدهد.

مدیرعامل صباویژن در ادامۀ صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که وقتی سهم بازارتان را از دست می‌دهید، بازگشت به جایگاه قبلی بسیار سخت‌تر از قبل می‌شود؛ چون مخاطب با برندهای جدیدی که جای شما را گرفته‌اند خو می‌گیرد. در چنین شرایطی، برقراری ارتباط ذهنی با مخاطبانی که از دست داده‌اید به مراتب سخت‌تر می‌شود و چه بسا ممکن است که حتی مخاطبان برندتان را به عنوان یک کسب‌وکار با ذهنیتی قدیمی قلمداد کنند.

بنابراین صرف اینکه شما رهبر یک بازار هستید به هیچ‌وجه شما را از انجام تبلیغات بی‌نیاز نخواهد کرد زیرا همیشه رقیبان در کمین جایگاه شما هستند و ممکن است با یک کمپین تبلیغاتی درست و حساب شده، شما را از جایگاهتان پایین بکشند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.